Vanwege de Echter kermis is er op maandag 7 oktober 2019 geen avondopenstelling. Het gemeentehuis sluit die dag om 17:00 uur.

''Als kind groef ik al naar vliegtuigen''

10 september 2019
coen cornelissen
Vorige week is de firma ‘Explosive Clearance Group’ (ECG) begonnen met de voorbereidende werkzaamheden om de Engelse bommenwerper Short Stirling, die op 10 september 1942 bij abdij Lilbosch is gecrasht, te kunnen bergen.

Trots op deze opdracht

Coen Cornelissen van het explosieven opsporingsbedrijf ECG Air Branch kan niet wachten om straks de schop in de grond te steken, benieuwd naar wat hij aantreft. “Ik ben er trots op dat wij deze opdracht mogen uitvoeren. Vroeger, toen de regels nog niet zo streng waren als nu, groef ik al naar vliegtuigen. Daar waren ze bij het ministerie niet zo blij mee”, lacht Cornelissen. Later hielp Cornelissen jarenlang de overheid mee, zoals de Bergingsdienst en ook de EODD. “Mooi toch dat ik van mijn hobby mijn beroep heb kunnen maken.” Vorige week is men begonnen met het aanbrengen van rijplaten voor de voertuigen en het opbouwen van keten voor werknemers, komende week beginnen de voorbereidende werkzaamheden en daarna gaat de schop de grond in. “Het gaat eindelijk beginnen!”


“We zien heel veel liggen in de grond”

Volgens Cornelissen is een goede voorbereiding het halve werk. “We beginnen met het hele terrein op te ruimen. Dat klinkt gek, maar zo krijgen we overzicht. We gebruiken de meest geavanceerde apparatuur om naar vliegtuigresten te zoeken. We hebben met een soort van röntgenapparatuur de bodem in kaart gebracht en zien op veel plaatsen dat er iets ligt en op één plaats dat er heel veel ligt. Daarmee denken we de crashplaats te hebben gevonden. We moeten het ons trouwens niet te romantisch voorstellen. Je moet je voorstellen dat zo’n toestel met 500 à 600 kilometer per uur van grote hoogte crasht. Kijk eens wat er van een auto overblijft na een frontaal ongeluk met 80 kilometer per uur.” 


“Secuur en respectvol”

De grote vraag is wat ECG Air Branch gaat aantreffen. “Het zullen vooral veel kleine en grotere losse stukjes zijn. We maken gebruik van een grote zeefcontainer die dit materiaal allemaal moet sorteren. Misschien vinden we ook wel grote stukken. Afhankelijk van de herkenbaarheid laten we die tijdens de twee bezoekersdagen (28 september en 5 oktober) zien. We hopen stoffelijke resten van de vermiste bemanningsleden te vinden. Denk hierbij aan persoonlijke bezittingen zoals bijvoorbeeld een trouwring of horloge. Daarom gebeurt deze berging ook zo secuur en respectvol mogelijk. Niets is zo bijzonder om nabestaanden van de vermiste piloten na ruim 75 jaar duidelijkheid te kunnen geven.’’