Vragen over het coronavirus (COVID-19)
De Rijksoverheid heeft op 31 maart de aangescherpte maatregelen verlengd (tot en met 28 april) om het coronavirus onder controle te krijgen. Kijk hier voor deze aangescherpte maatregelen. Het coronavirus leidt tot veel vragen. Heeft u vragen, of bent u ongerust hierover ? Bekijk dan hier de veel gestelde vragen en antwoorden van het RIVM. Staat uw vraag er niet tussen, dan kunt u tussen 8.00 en 20.00 uur bellen met het landelijke informatienummer 0800-1351. U kunt ook de website van de GGD raadplegen. Heeft u andere vragen (ondernemers-, werknemers-, gezondheids- en algemene vragen)? Klik dan hier.

Gemeentehuis gesloten op maandag 13 april 2020
In verband met tweede Paasdag is het gemeentehuis maandag 13 april 2020 gesloten.

 

DigiD voor Nederlanders die wonen in het buitenland – niet ingezetenen

Woont u in het buitenland en heeft u de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u vanuit het buitenland online een DigiD aanvragen. U kunt deze daarna activeren bij een balie in Nederland, waaronder in de gemeente Echt-Susteren.

Let op: u kunt niet iemand anders machtigen om de DigiD-activeringscode voor u op te halen! U moet zelf naar de balie komen en u identificeren met een geldig Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart.  

Afspraak maken 

Voorwaarden DigiD aanvragen via een balie

  • U woont in het buitenland
  • U heeft de Nederlandse nationaliteit
  • U heeft een geldig Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart
  • U heeft een burgerservicenummer (BSN)
  • U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)*
  • U heeft een mobiele telefoon waarop u zowel in het buitenland als in Nederland sms-berichten kunt ontvangen
  • U heeft een e-mailadres

*) Als u belastingplichtig bent, of u bent na 1 oktober 1994 verhuisd naar het buitenland, dan staat u zeker ingeschreven in de RNI. Bent u niet belastingplichtig en voor 1 oktober 1994 verhuisd naar het buitenland of heeft u nooit in Nederland gewoond? Controleer dan of u ingeschreven bent in de RNI en of ook uw Nederlandse nationaliteit bij uw gegevens is geregistreerd. Mogelijk moet u zich eerst registreren voor u een DigiD kunt aanvragen, of moet uw nationaliteit toegevoegd worden aan de gegevens die al in de RNI geregistreerd zijn.

Let op: tussen inschrijving in de RNI (en daarbij ontvangst van uw BSN) en uw afspraak voor het aanvragen van een DigiD voor Nederlanders in het buitenland moet om technische redenen minimaal 1 werkdag zitten.


DigiD aanvragen

  • Ga naar www.digid.nl en kies voor “Aanvragen”
  • Kies tijdens de aanvraag voor “Ik woon buiten Nederland”. Onthoud uw gebruikersnaam en wachtwoord goed
  • Na het afronden van de aanvraag ontvangt u een baliecode. Met de baliecode gaat u binnen 30 dagen na de datum aanvraag naar ons gemeentehuis (of één van de andere balies in Nederland) om uw DigiD activeringscode te ontvangen. Maak hiervoor een afspraak.
  • Na ontvangst van de activeringscode, kunt u uw DigiD in het gemeentehuis activeren via www.digid.nl/code. Wij raden u sterk aan om dit ter plekke te doen. U heeft hierbij uw gebruikersnaam, wachtwoord en mobiele telefoon nodig

DigiD aanvragen voor AOW'ers in het buitenland

Woont u in het buitenland en ontvangt u een AOW-pensioen van de Sociale Verzekeringsbank (SVB)? Dan kunt u bij de SVB een DigiD aanvragen. Met uw DigiD kunt u vervolgens online uw AOW-gegevens en pensioenspecificaties raadplegen en wijzigingen doorgeven. 

Bij het aanvragen van uw DigiD

  • Uw baliecode (na uw aanvraag via www.digid.nl ontvangt u deze per sms en per e-mail)
  • Uw Nederlands paspoort of identiteitskaart (waarvan u het documentnummer tijdens de aanvraag heeft ingevuld)
  • Uw burgerservicenummer
  • Een mobiele telefoon die u zowel in Nederland als in uw woonplaats kunt gebruiken

Het aanvragen van een DigiD is gratis.