Gewijzigde openingstijden in verband met de feestdagen

  • 20 december 2018 is het gemeentehuis vanaf 15:00 uur telefonisch niet meer bereikbaar i.v.m. een personeelsbijeenkomst.
  • 24 december 2018 is het gemeentehuis geopend (en telefonisch bereikbaar) van 09:00-13:00 uur.
  • 25 en 26 december 2018 is het gemeentehuis gesloten i.v.m. eerste en tweede kerstdag.
  • 31 december 2018 is het gemeentehuis geopend (en telefonisch bereikbaar) van 09:00-13:00 uur.
  • 1 januari 2019 is het gemeentehuis gesloten i.v.m. nieuwjaarsdag.
  • 2 januari 2019 is het gemeentehuis geopend (en telefonisch bereikbaar) van 11:00-17:00 uur.

DigiD voor Nederlanders die wonen in het buitenland – niet ingezetenen

Woont u in het buitenland en heeft u de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u vanuit het buitenland online een DigiD aanvragen. U kunt deze daarna activeren bij een balie in Nederland, waaronder in de gemeente Echt-Susteren.

Let op: u kunt niet iemand anders machtigen om de DigiD-activeringscode voor u op te halen! U moet zelf naar de balie komen en u identificeren met een geldig Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart.  

Afspraak maken 

Voorwaarden DigiD aanvragen via een balie

  • U woont in het buitenland
  • U heeft de Nederlandse nationaliteit
  • U heeft een geldig Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart
  • U heeft een burgerservicenummer (BSN)
  • U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)*
  • U heeft een mobiele telefoon waarop u zowel in het buitenland als in Nederland sms-berichten kunt ontvangen
  • U heeft een e-mailadres

*) Als u belastingplichtig bent, of u bent na 1 oktober 1994 verhuisd naar het buitenland, dan staat u zeker ingeschreven in de RNI. Bent u niet belastingplichtig en voor 1 oktober 1994 verhuisd naar het buitenland of heeft u nooit in Nederland gewoond? Controleer dan of u ingeschreven bent in de RNI en of ook uw Nederlandse nationaliteit bij uw gegevens is geregistreerd. Mogelijk moet u zich eerst registreren voor u een DigiD kunt aanvragen, of moet uw nationaliteit toegevoegd worden aan de gegevens die al in de RNI geregistreerd zijn.

Let op: tussen inschrijving in de RNI (en daarbij ontvangst van uw BSN) en uw afspraak voor het aanvragen van een DigiD voor Nederlanders in het buitenland moet om technische redenen minimaal 1 werkdag zitten.


DigiD aanvragen

  • Ga naar www.digid.nl en kies voor “Aanvragen”
  • Kies tijdens de aanvraag voor “Ik woon buiten Nederland”. Onthoud uw gebruikersnaam en wachtwoord goed
  • Na het afronden van de aanvraag ontvangt u een baliecode. Met de baliecode gaat u binnen 30 dagen na de datum aanvraag naar ons gemeentehuis (of één van de andere balies in Nederland) om uw DigiD activeringscode te ontvangen. Maak hiervoor een afspraak.
  • Na ontvangst van de activeringscode, kunt u uw DigiD in het gemeentehuis activeren via www.digid.nl/code. Wij raden u sterk aan om dit ter plekke te doen. U heeft hierbij uw gebruikersnaam, wachtwoord en mobiele telefoon nodig

DigiD aanvragen voor AOW'ers in het buitenland

Woont u in het buitenland en ontvangt u een AOW-pensioen van de Sociale Verzekeringsbank (SVB)? Dan kunt u bij de SVB een DigiD aanvragen. Met uw DigiD kunt u vervolgens online uw AOW-gegevens en pensioenspecificaties raadplegen en wijzigingen doorgeven. 

Bij het aanvragen van uw DigiD

  • Uw baliecode (na uw aanvraag via www.digid.nl ontvangt u deze per sms en per e-mail)
  • Uw Nederlands paspoort of identiteitskaart (waarvan u het documentnummer tijdens de aanvraag heeft ingevuld)
  • Uw burgerservicenummer
  • Een mobiele telefoon die u zowel in Nederland als in uw woonplaats kunt gebruiken

Het aanvragen van een DigiD is gratis.