Vragen over het coronavirus (COVID-19)
De Rijksoverheid heeft om grip op het coronavirus te krijgen een aantal maatregelen genomen. Kijk hier voor de huidige maatregelen. Het coronavirus leidt tot veel vragen. Heeft u vragen, of bent u ongerust hierover ? Bekijk dan hier de veel gestelde vragen en antwoorden van het RIVM. Staat uw vraag er niet tussen, dan kunt u tussen 8.00 en 20.00 uur bellen met het landelijke informatienummer 0800-1351. U kunt ook de website van de GGD raadplegen. Heeft u andere vragen (ondernemers-, werknemers-, gezondheids- en algemene vragen)? Klik dan hier.

Echt-Susteren scoort goed op online bereikbaarheid

2 oktober 2018
Digitale bereikbaarheid
De belangenorganisatie 'Wij Verdienen Beter' onderzocht voor het vierde jaar op rij de online bereikbaarheid van alle 380 Nederlandse gemeenten. Per e-mail of e-formulier werd een eenvoudige vraag gesteld voor het verstrekken van de gemeentebegroting. De gemeente Echt-Susteren beantwoordde deze vraag –overeenkomstig de e-mailgedragslijn voor overheden– binnen twee dagen.

Bijna de helft van de 33 Limburgse gemeenten lukt het niet om binnen twee dagen te reageren en na een maand hadden acht gemeenten nog geen antwoord gegeven. Twee gemeenten reageerden zelfs helemaal niet.

Naast de reactiesnelheid werd getoetst op een correcte aanhef (m/v) bij het antwoord. Ook werd de toegankelijkheid van de gemeentelijke website onderzocht door bijvoorbeeld te controleren of het gemeentelijke e-mail adres goed vindbaar is en dat er niet meer informatie dan nodig is gevraagd wordt in het contactformulier. Voorbeelden van onnodige informatie zijn het vragen naar een Burger Service Nummer (BSN) of het verplicht stellen van DigiD.

De gemeente Echt-Susteren scoort in dit onderzoek positief op alle toetsingscriteria van de online bereikbaarheid, maar we realiseren ons ook dat deze reactiesnelheid niet in alle gevallen wordt behaald. We proberen deze positieve resultaten in stand te houden en uiterlijk binnen vijf werkdagen een reactie te geven op uw bericht.