Vragen over het coronavirus (COVID-19)
De Rijksoverheid heeft op 19 mei aangegeven dat de coronamaatregelen verder worden verruimd. Kijk hier voor de huidige maatregelen. Het coronavirus leidt tot veel vragen. Heeft u vragen, of bent u ongerust hierover ? Bekijk dan hier de veel gestelde vragen en antwoorden van het RIVM. Staat uw vraag er niet tussen, dan kunt u tussen 8.00 en 20.00 uur bellen met het landelijke informatienummer 0800-1351. U kunt ook de website van de GGD raadplegen. Heeft u andere vragen (ondernemers-, werknemers-, gezondheids- en algemene vragen)? Klik dan hier.

Hoe worden de tarieven van het afvalsysteem berekend?

10 maart 2020
In iedere afvalcontainer zit een speciale chip die de vrachtauto die het afval komt ophalen kan uitlezen. Hierdoor weet de gemeente op het eind van het jaar hoe vaak u welke afvalbak aan de straat heeft gezet. Op basis daarvan wordt het variabele deel van het tarief van de afvalstoffenheffing berekend.

Waaruit bestaat het tarief?

Het tarief van de afvalstoffenheffing bestaat uit twee delen. Het vaste deel en het variabele deel.

- Het vaste deel voor meerpersoonshuishoudens is € 155,- (dit was € 233,-). Voor eenpersoonshuishoudens is dit € 101,- (dit was € 155,-). Dit vaste deel betaalt ieder huishouden in het lopende kalenderjaar.

- Het variabele deel wordt pas aan het eind van het jaar definitief vastgesteld. Dit wordt berekend op basis van het aantal keren dat u uw restafval aanbiedt. Een lediging van de restafvalbak kost
€ 9,- per keer voor huishoudens met een grote (240 liter) restafvalbak. Huishoudens die een kleine (40 liter) restafvalbak hebben betalen € 1,50 per lediging.

- Huishoudens die hun restafval aanbieden in een ondergrondse verzamelcontainer betalen naast het vaste bedrag een bedrag van € 2,25 voor elke zak die in de verzamelcontainer wordt gegooid. Als u goed afval scheidt, hoeft u uw restafvalbak minder vaak aan de straat te zetten. Hierdoor heeft u de kosten van de afvalstoffenheffing voor een gedeelte zelf in de hand.


Hoe gaan we de afvalstoffenheffing vanaf 2020 betalen?

In 2020 wordt eenmalig alleen het vaste deel in rekening gebracht, omdat het aantal aanbiedingen van het restafval nog niet bekend is. Dit wordt wel geregistreerd zodat u in 2021 het aantal ledigingen van 2020 alsnog betaalt bovenop het vaste deel van 2021. Het vaste deel betaalt u dus vooruit, en het variabele deel altijd achteraf. Onze partner BsGW verzorgt zoals gebruikelijk de facturatie en incasseringen.


Behouden inwoners met weinig inkomen de kwijtschelding van de afvalstoffenheffing?

De kwijtscheldingen op het vaste deel van de afvalstoffenheffing blijft van toepassing. Het variabele tarief wordt wel berekend, om het scheiden van afval ook bij huishoudens
met minder inkomen te stimuleren.