Technisch probleem productieproces reisdocumenten in april tot en met juni 2018

20 juli 2018
Bij de productie van circa 5000 paspoorten en identiteitskaarten in Nederland in de periode van april tot en met juni 2018 heeft zich een technisch probleem voorgedaan. Hierdoor kan het voorkomen dat een van de elektronische echtheidskenmerken in sommige reisdocumenten niet werkt. Dit heeft geen effect op de geldigheid van uw document en u kunt hier gewoon mee reizen. Er zijn geen signalen dat deze productiefout tot problemen heeft geleid bij grenscontroles. Hieronder leest u wat dit voor u betekent.

Inwoners van gemeente Echt-Susteren

Heeft u in de periode van april tot en met juni 2018 een nieuw paspoort of nieuwe identiteitskaart ontvangen? Als u woonachtig bent in de gemeente Echt-Susteren en uw reisdocument bevat mogelijk een fout, ontvangt u hierover een brief van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Als u geen brief ontvangt van de RvIG bevat uw reisdocument dus geen fout.

Krijgt u een brief? Dan betekent dit niet persé dat uw paspoort of identiteitskaart een productiefout bevat. Als u een brief heeft ontvangen wordt u verzocht om vanaf 13 juli zelf met een gratis app (‘BZK-ID’) op een Android telefoon te controleren of dit probleem zich voordoet bij uw paspoort of identiteitskaart. Dit hoeft niet uw eigen telefoon te zijn; maak eventueel gebruik van de telefoon van familie of vrienden. De app vindt u in de Google Play store.*


Niet-ingezetenen

Heeft u in de periode van april tot en met juni 2018 een nieuw reisdocument ontvangen als niet-ingezetene? Dan ontvangt u van de RvIG geen brief. U wordt verzocht om, wanneer u in deze periode een nieuw Nederlands reisdocument heeft ontvangen, vanaf 13 juli zelf met een gratis app (‘BZK-ID’) op een Android telefoon te controleren of dit probleem zich voordoet bij uw paspoort of identiteitskaart. Dit hoeft niet uw eigen telefoon te zijn; maak eventueel gebruik van de telefoon van familie of vrienden. De app vindt u in de Google Play store.*


Document fout geproduceerd?

Is na controle geconstateerd dat uw reisdocument een fout bevat, dan worden de kosten voor het aanvragen van een nieuw paspoort of identiteitskaart vergoed. U moet hiervoor langskomen bij de gemeente om een nieuw paspoort of identiteitskaart aan te vragen.


Op reis

U kunt gewoon op vakantie gaan en bij thuiskomst controleren of uw reisdocument vervangen moet worden. Mocht het probleem zich voordoen dat bijvoorbeeld een elektronische gate niet opent, dan kunt u zich altijd wenden tot de reguliere grenscontrole. Zowel de Koninklijke Marechaussee als de buitenlandse grensbewakingsautoriteiten zijn ervan op de hoogte gesteld dat de foutmelding kan optreden.


Meer informatie

Informatie over de fout in het productieproces en de controle hiervan vindt u via https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/qa-fout-productieproces-paspoort-en-identiteitskaart. Heeft u na het lezen van deze website nog vragen, dan kunt u mailen naar mijnreisdocumenten@rvig.nl.

*Heeft u geen toegang tot een Android telefoon? Vanaf 16 juli 2018 kunt u terecht bij de gemeente (of Nederlandse ambassades in het buitenland) om te controleren of deze fout in uw reisdocument optreedt. Niet-ingezetenen kunnen terecht bij een grensgemeente. Welke grensgemeenten er zijn vindt u via https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/kan-ik-in-nederland-een-paspoort-aanvragen-als-ik-in-het-buitenland-woon