
Wat is de TONK?
Met de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) kunt u een tegemoetkoming ontvangen van de gemeente als u minder inkomen heeft door de coronacrisis en hierdoor in de problemen komt met het betalen van noodzakelijke privékosten. Denk hierbij aan het betalen van uw (woon)kosten, elektriciteit, gas, water en servicekosten. De regeling is bedoeld voor zowel werknemers als ondernemers en is een vorm van bijzondere bijstand (Participatiewet).
Welke kosten komen wel en niet in aanmerking voor de TONK?
De TONK is er vooral voor woonkosten. Bij huurwoningen is dit de huur (kale huur en servicekosten) van de woning waarin u zelf woont, zonder de huurtoeslag. Bij een eigen
koopwoning is dit de aflossing en rente van de hypotheek van de woning waarin u zelf woont. Daarnaast komen ook de kosten van elektriciteit, gas en water in aanmerking. Kosten die niet in aanmerking komen voor de TONK zijn verzekeringspremies, (gemeentelijke) belastingen, kosten van voertuigen en abonnementen van de telefoon of het internet. De TONK bedraagt maximaal € 200,- per maand en duurt maximaal 6 maanden in de periode van januari 2021 tot en met juni 2021.
Hoe vraag ik de TONK aan?
Om de TONK aan te vragen dient u het aanvraagformulier in te vullen op deze website. Hierbij logt u in met uw DigiD. Als u een partner heeft, logt deze ook in met zijn of haar DigiD. Vul het formulier helemaal en naar waarheid in en stuur de gevraagde gegevens mee. Heeft u het formulier helemaal ingevuld, alle gevraagde gegevens ingeleverd en zijn er geen bijzonderheden? Dan krijgt u binnen 8 weken bericht over uw aanvraag.
Meer informatie
Kijk hier voor de voorwaarden, de duur van de TONK en meer informatie.