Collecteren

Wilt u geld inzamelen voor een goed doel? Dan hebt u een vergunning nodig. Deze vraagt u aan bij de gemeente. Het duurt ongeveer drie weken voordat u de vergunning ontvangt.

Als u een collecte of inzamelactie wilt houden, moet u een vergunning bij de gemeente aanvragen. Dit heet een collectevergunning. De gemeente let bij de aanvraag op:

  • Het doel van de inzameling
  • Uw organisatie
  • Het gewenste tijdstip

Als u een inzameling doet in besloten kring, hoeft u geen vergunning aan te vragen.


Voorwaarden

De belangrijkste voorwaarden zijn:

  • U maakt gebruik van collectebussen die verzegeld zijn
  • De collectant moet tijdens het collecteren een afschrift van de vergunning en een identiteitsbewijs kunnen tonen
  • U mag niet op zondag collecteren
  • De vergunning is maximaal 1 week geldig
  • U geeft de collecteopbrengst door aan de gemeente
  • De collectanten moeten minimaal 16 jaar oud zijn

U vraagt de vergunning schriftelijk aan bij de gemeente. U mag dit ook digitaal aanvragen via het contactformulier. Om een collectevergunning aan te vragen, geeft u door:

  • De naam van uw organisatie
  • Het doel waar het geld naartoe gaat
  • Waarvoor en wanneer u geld wilt inzamelen

U stuurt uw verzoek naar de gemeente.

Gemeente Echt-Susteren
Postbus 450
6100 AL Echt

Zorg dat de aanvraag uiterlijk acht weken vóór het collecteren bij ons binnen is. Stuur een kopie van uw identiteitsbewijs mee, (identiteitskaart of paspoort).

Vergunning tot het houden van collecten/kledinginzameling 2019
 voor commerciële organisaties / particulieren €22,95
voor een organisatie gevestigd binnen de gemeente Echt-Susteren die zich richt op sociaal culturele- en sportactiviteiten €18,40