Collecteren

Wilt u geld inzamelen voor een goed doel? Dan hebt u een vergunning nodig. Deze vraagt u aan bij de gemeente. De vergunning kost niets. Het duurt ongeveer drie weken voordat u de vergunning ontvangt.

Als u een collecte of inzamelactie wilt houden, moet u een vergunning bij de gemeente aanvragen. Dit heet een collectevergunning. De gemeente let bij de aanvraag op:

  • Het doel van de inzameling
  • Uw organisatie
  • Het gewenste tijdstip

Als u een inzameling doet in besloten kring, hoeft u geen vergunning aan te vragen.

De belangrijkste voorwaarden zijn:

  • U maakt gebruik van collectebussen die verzegeld zijn
  • De collectant moet tijdens het collecteren een afschrift van de vergunning en een identiteitsbewijs kunnen tonen
  • U mag niet op zondag collecteren
  • De vergunning is maximaal 1 week geldig
  • U geeft de collecteopbrengst door aan de gemeente
  • De collectanten moeten minimaal 16 jaar oud zijn

U vraagt de vergunning schriftelijk aan bij de gemeente. U mag dit ook digitaal aanvragen via het contactformulier. Om een collectevergunning aan te vragen, geeft u door:

  • De naam van uw organisatie
  • Het doel waar het geld naartoe gaat
  • Waarvoor en wanneer u geld wilt inzamelen

U stuurt uw verzoek naar de gemeente.

Gemeente Echt-Susteren
Postbus 450
6100 AL Echt

Zorg dat de aanvraag uiterlijk acht weken vóór het collecteren bij ons binnen is. Stuur een kopie van uw identiteitsbewijs mee; bijvoorbeeld identiteitskaart of paspoort.