Vragen over het coronavirus (COVID-19)
Het coronavirus verspreidt zich razendsnel. Om de zorg toegankelijk te houden, moeten we onze contacten tot een minimum beperken. De lockdown en de avondklok blijven tenminste tot en met 20 april van kracht. De avondklok wordt wel iets aangepast. Vanaf 31 maart gaat de avondklok een uur later in om 22.00 uur. Kijk hier voor de maatregelenHier (onder regionale maatregelen) vindt u het 'Intrekkingsbesluit Noodverordening COVID-19' van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (18 november 2020). Het coronavirus leidt tot veel vragen. Heeft u vragen, of bent u ongerust hierover? Bekijk dan hier de veel gestelde vragen en antwoorden van het RIVM. Staat uw vraag er niet tussen, dan kunt u tussen 8.00 en 20.00 uur bellen met het landelijke informatienummer 0800-1351. U kunt ook de website van de GGD raadplegen. Heeft u andere vragen (ondernemers-, werknemers-, gezondheids- en algemene vragen)? Klik dan hier.

DigiD aanvragen als u in het buitenland woont

Als u Nederlander bent, of de nationaliteit van een EER-land (EU-landen aangevuld met Noorwegen, IJsland, Liechtenstein) heeft en in het buitenland woont, dan kunt u vanuit het buitenland online een DigiD aanvragen. U kunt deze daarna activeren bij een balie in Nederland, waaronder in de gemeente Echt-Susteren.

Let op: u kunt niet iemand anders machtigen om de DigiD-activeringscode voor u op te halen! U moet zelf naar de balie komen en u identificeren met een geldig paspoort of identiteitskaart van een EER-land.  

Afspraak maken 

Voorwaarden DigiD aanvragen via een balie

  • U woont in het buitenland;
  • U heeft de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander EER-land;
  • U heeft een geldig paspoort of identiteitskaart van een EER-land;
  • U heeft een burgerservicenummer (BSN);
  • U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI);
  • U heeft een mobiele telefoon waarop u zowel in het buitenland als in Nederland sms-berichten kunt ontvangen;
  • U heeft een e-mailadres.

Als u een foutmelding krijgt bij de aanvraag op digid.nl kan het zijn dat uw gegevens niet juist geregistreerd zijn in de RNI. U moet dan eerst uw gegevens wijzigen bij één van de RNI-gemeenten.

Let op: tussen inschrijving in de RNI (en daarbij ontvangst van uw BSN) en uw afspraak voor het aanvragen van een DigiD moet om technische redenen minimaal 1 werkdag zitten.


DigiD aanvragen

  • Ga naar www.digid.nl en kies voor “Aanvragen”;
  • Kies tijdens de aanvraag voor “Ik woon buiten Nederland”. Onthoud uw gebruikersnaam en wachtwoord goed;
  • Na het afronden van de aanvraag ontvangt u een baliecode. Met de baliecode gaat u binnen 30 dagen na de datum aanvraag naar ons gemeentehuis (of één van de andere balies in Nederland) om uw DigiD activeringscode te ontvangen. Maak hiervoor een afspraak.
  • Na ontvangst van de activeringscode, kunt u uw DigiD in het gemeentehuis activeren via www.digid.nl/code. Wij raden u sterk aan om dit ter plekke te doen. U heeft hierbij uw gebruikersnaam, wachtwoord en mobiele telefoon nodig.

DigiD aanvragen voor AOW'ers in het buitenland

Woont u in het buitenland en ontvangt u een AOW-pensioen van de Sociale Verzekeringsbank (SVB)? Dan kunt u bij de SVB een DigiD aanvragen. Met uw DigiD kunt u vervolgens online uw AOW-gegevens en pensioenspecificaties raadplegen en wijzigingen doorgeven. 

Bij het aanvragen van uw DigiD

  • Uw baliecode (na uw aanvraag via www.digid.nl ontvangt u deze per sms en per e-mail);
  • Een geldig paspoort of identiteitskaart (waarvan u het documentnummer tijdens de aanvraag heeft ingevuld);
  • Uw burgerservicenummer;
  • Een mobiele telefoon die u zowel in Nederland als in uw woonplaats kunt gebruiken.

Het aanvragen van een DigiD is gratis.