Vragen over het coronavirus (COVID-19)
De Rijksoverheid heeft om grip op het coronavirus te krijgen een aantal maatregelen genomen. Kijk hier voor de huidige maatregelenHier (onder regionale maatregelen) vindt u de meest actuele noodverordening van de Veligheidsregio Limburg-Noord. Het coronavirus leidt tot veel vragen. Heeft u vragen, of bent u ongerust hierover ? Bekijk dan hier de veel gestelde vragen en antwoorden van het RIVM. Staat uw vraag er niet tussen, dan kunt u tussen 8.00 en 20.00 uur bellen met het landelijke informatienummer 0800-1351. U kunt ook de website van de GGD raadplegen. Heeft u andere vragen (ondernemers-, werknemers-, gezondheids- en algemene vragen)? Klik dan hier.

DigiD aanvragen als u in het buitenland woont

Als u Nederlander bent, of de nationaliteit van een EER-land (EU-landen aangevuld met Noorwegen, IJsland, Liechtenstein) heeft en in het buitenland woont, dan kunt u vanuit het buitenland online een DigiD aanvragen. U kunt deze daarna activeren bij een balie in Nederland, waaronder in de gemeente Echt-Susteren.

Let op: u kunt niet iemand anders machtigen om de DigiD-activeringscode voor u op te halen! U moet zelf naar de balie komen en u identificeren met een geldig paspoort of identiteitskaart van een EER-land.  

Afspraak maken 

Voorwaarden DigiD aanvragen via een balie

  • U woont in het buitenland;
  • U heeft de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander EER-land;
  • U heeft een geldig paspoort of identiteitskaart van een EER-land;
  • U heeft een burgerservicenummer (BSN);
  • U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI);
  • U heeft een mobiele telefoon waarop u zowel in het buitenland als in Nederland sms-berichten kunt ontvangen;
  • U heeft een e-mailadres.

Als u een foutmelding krijgt bij de aanvraag op digid.nl kan het zijn dat uw gegevens niet juist geregistreerd zijn in de RNI. U moet dan eerst uw gegevens wijzigen bij één van de RNI-gemeenten.

Let op: tussen inschrijving in de RNI (en daarbij ontvangst van uw BSN) en uw afspraak voor het aanvragen van een DigiD moet om technische redenen minimaal 1 werkdag zitten.


DigiD aanvragen

  • Ga naar www.digid.nl en kies voor “Aanvragen”;
  • Kies tijdens de aanvraag voor “Ik woon buiten Nederland”. Onthoud uw gebruikersnaam en wachtwoord goed;
  • Na het afronden van de aanvraag ontvangt u een baliecode. Met de baliecode gaat u binnen 30 dagen na de datum aanvraag naar ons gemeentehuis (of één van de andere balies in Nederland) om uw DigiD activeringscode te ontvangen. Maak hiervoor een afspraak.
  • Na ontvangst van de activeringscode, kunt u uw DigiD in het gemeentehuis activeren via www.digid.nl/code. Wij raden u sterk aan om dit ter plekke te doen. U heeft hierbij uw gebruikersnaam, wachtwoord en mobiele telefoon nodig.

DigiD aanvragen voor AOW'ers in het buitenland

Woont u in het buitenland en ontvangt u een AOW-pensioen van de Sociale Verzekeringsbank (SVB)? Dan kunt u bij de SVB een DigiD aanvragen. Met uw DigiD kunt u vervolgens online uw AOW-gegevens en pensioenspecificaties raadplegen en wijzigingen doorgeven. 

Bij het aanvragen van uw DigiD

  • Uw baliecode (na uw aanvraag via www.digid.nl ontvangt u deze per sms en per e-mail);
  • Een geldig paspoort of identiteitskaart (waarvan u het documentnummer tijdens de aanvraag heeft ingevuld);
  • Uw burgerservicenummer;
  • Een mobiele telefoon die u zowel in Nederland als in uw woonplaats kunt gebruiken.

Het aanvragen van een DigiD is gratis.