- U kunt na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap bij de gemeente aangeven hoe u wilt worden aangeschreven door de overheden, zoals de gemeente, de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank
- U doet dat bij de gemeente waar u woont. Dat kan dus een andere gemeente zijn dan waar u bent getrouwd
- Andere instanties, zoals uw bank en de verzekering, informeert u zelf over uw naamgebruik
De mogelijkheden
U kunt ons laten weten hoe de overheid u voortaan moet aanschrijven:
- alleen met de eigen naam
- alleen met de naam van uw partner
- met de eigen naam, gevolgd door de naam van de partner
- met de naam van de partner, gevolgd door de eigen naam
Bijvoorbeeld: de heer Oudewater trouwt met mevrouw Simons. Zij mogen beiden de volgende namen gebruiken:
- Oudewater
- Simons
- Oudewater-Simons
- Simons-Oudewater
Bent u getrouwd geweest? Of hebt u een geregistreerd partnerschap gehad? U kunt de achternaam van uw ex-partner blijven gebruiken.
- Vul het formulier ‘Verklaring naamgebruik’ in dat u achter in de huwelijksbrochure vindt.
- Stuur dit op met de melding van het voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap. Zie ook: melding voorgenomen huwelijk of melding van een voornemen tot geregistreerd partnerschap.
- U kunt het naamgebruik ook op een later moment laten aanpassen. Gebruik hiervoor het onderstaande formulier:
- Het is ook mogelijk om het formulier per post te versturen naar:
Gemeente Echt-Susteren
Team KCC
Postbus 450
6100 AL Echt
Denk hierbij aan een kopie van uw geldige legitimatiebewijs.
Er zijn geen kosten voor het wijzigen van het naamgebruik.