Nadeelcompensatie

Soms krijgt u schade omdat de gemeente iets verandert in de omgeving. Bijvoorbeeld als het omgevingsplan is aangepast, als de gemeente een vergunning heeft gegeven of werkzaamheden uitvoert. Uw huis kan daardoor minder waard worden, u heeft minder woongenot of u loopt inkomsten mis. In dat geval kunt u mogelijk een vergoeding krijgen via nadeelcompensatie.

Vóór 1 januari 2024 werd onderscheid gemaakt tussen planschade (zoals waardedaling van uw woning door een nieuw plan of vergunning) en nadeelcompensatie (zoals inkomstenverlies door werkzaamheden aan de weg en/of een verkeersbesluit). Nu vallen beide onder de naam 'nadeelcompensatie'. Planschade valt onder de nieuwe Omgevingswet, nadeelcompensatie onder de Algemene wet bestuursrecht.

Wat moet u doen?

  • Is het besluit of de activiteit genomen of uitgevoerd ná 1 januari 2024? Gebruik dan de knop hieronder om nadeelcompensatie aan te vragen.
  • Gaat het om een besluit genomen vóór 2024? Gebruik dan het aanvraagformulier voor planschade.

U moet de aanvraag doen binnen 5 jaar nadat het besluit is genomen of de werkzaamheden zijn begonnen. Er zijn een paar voorwaarden:

  • U kon de schade niet voorzien toen u het huis of de grond kocht.
  • Als ondernemer had u kunnen weten dat er werkzaamheden zouden komen.
  • U heeft nog geen andere vergoeding gekregen, zoals via een verzekering.

Hoe vraagt u nadeelcompensatie aan?

Schrijf een aanvraag en stuur deze per post op of dien uw verzoek in via onderstaande knop. Zet in uw verzoek:

  • Wat voor schade u heeft
  • Hoe de schade is ontstaan
  • Waarom u denkt dat u recht heeft op vergoeding
  • Welk bedrag u wilt krijgen
  • Een uitleg waarom dat bedrag klopt
  • Bewijsstukken (zoals foto's of een eigendomsbewijs)
  • Uw handtekening

DigiDVraagt nadeelcompensatie aan

U kunt ook onderstaand aanvraagformulier gebruiken voor tegemoetkoming planschade.

Waar stuurt u de aanvraag naartoe?

Gemeente Echt-Susteren
T.a.v. het college van burgemeester en wethouders
Postbus 450
6100 AL Echt

Wat kost het?

Een aanvraag kost € 300. Wordt uw aanvraag goedgekeurd? Dan krijgt u dit bedrag terug. Wordt de aanvraag afgewezen? Dan krijgt u het bedrag niet terug.

Wat gebeurt er daarna?

  • Een onafhankelijke adviseur bekijkt of u schade heeft en welke vergoeding u zou moeten krijgen.
  • Houd rekening met een eigen risico van minimaal 2% van de waarde van uw huis of van uw inkomen.
  • De behandeling van de aanvraag duurt meestal 1 tot 1,5 jaar.
  • Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u bezwaar maken.

Meer informatie vindt u in: