Als een dierbare overlijdt, begint een verdrietige en moeilijke tijd. Nabestaanden moeten opeens allerlei zaken regelen. Het overlijden moet gemeld worden bij de gemeente. Als iemand in Echt-Susteren overlijdt, kan iedereen die dat weet daarvan aangifte doen. Meestal is dat de begrafenisondernemer. De gemeente maakt dan een overlijdensakte op.

Als uitvaartondernemer kunt u online aangifte van overlijden doen. U kunt via de onderstaande knop inloggen met eHerkenning.
Daarnaast kunt u terecht aan de balie van het gemeentehuis op maandag tussen 14.00 en 16.00 uur en op donderdag tussen 10.00 en 12.00 uur.

Digitale aangifte overlijden

Wat u moet weten

Waar en wanneer

  • Als de persoon in de gemeente Echt-Susteren is overleden, doet u hier aangifte.
  • Dit moet binnen zes dagen na het overlijden. Meestal doet de begrafenisondernemer dit voor u.
  • U heeft hiervoor de verklaring van overlijden van de arts nodig.
  • Wij maken de overlijdensakte op en het overlijden wordt geregistreerd in onze Basisregistratie Personen (BRP).

Begrafenis of crematie

De begrafenis of crematie is meestal binnen zes dagen na het overlijden. Hiervoor heeft u een 'verlof tot begraven of cremeren' nodig. De gemeente geeft dit af als u of de begrafenisondernemer aangifte doet.

Overlijden in het buitenland

Is een inwoner van onze gemeente in het buitenland overleden? Dan moet u dit doorgeven. U levert de overlijdensakte bij ons in. Deze overlijdensakte moet gelegaliseerd zijn.

Let op: Aktes in het Duits, Engels of Frans hoeven niet door een beëdigd vertaler vertaald te worden. Aktes in andere talen moeten wel vertaald worden.

Bijzondere gevallen

Voor deze bijzondere gevallen kan een akte van overlijden worden opgemaakt:

  • Bij een levenloos geboren kindje.
  • Als er zeer sterke bewijzen zijn voor een overlijden, maar geen volledige zekerheid. Bijvoorbeeld bij een jarenlange vermissing. Hiervoor heeft u een verklaring van de rechtbank nodig.

Meenemen

  • Een geldig legitimatiebewijs
  • Een doktersverklaring van het overlijden
  • B-envelop met daarin gegevens over de doodsoorzaak. Deze krijgt u ook van de dokter

Kosten

De aangifte overlijden kost niets. Voor een afschrift van de overlijdensakte betaalt u € 15,70.