Vanaf 1 augustus 2021 is het mogelijk om op elke gewenste locatie in de gemeente Echt-Susteren te trouwen. Deze locatie moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Voor alle locaties geldt dat ze voor iedereen toegankelijk en veilig moeten zijn. Daarvoor bent u zelf verantwoordelijk. Ook mag de ceremonie de openbare orde niet verstoren. Daarnaast moet de eigenaar/beheerder toestemming geven dat u gebruik mag maken van deze locatie om uw huwelijk te laten voltrekken.

De gewenste trouwlocatie kunt u aangeven op het meldingsformulier. Dit vindt u op de pagina 'Melden van een voorgenomen huwelijk of partnerschap'.

Het aanvraagformulier en de voorwaarden die gelden wanneer u kiest voor een eigen gekozen trouwlocatie, die vindt u onderaan deze pagina.

Uiteraard kunt u ook nog steeds kiezen voor onze bijzondere trouwlocatie Kasteel Eyckholt. Zij zijn al jaren gespecialiseerd in het organiseren van bruiloften en nemen al uw zorgen rondom het organiseren van de huwelijksceremonie uit handen.

Gedekte eetzaal in de serre van Kasteel Eckholt

Thuishuwelijk / eigen gekozen trouwlocatie

Het is mogelijk om in de eigen woning, in de woning van de ouders of in de woning van vrienden het huwelijk/ de partnerschapsregistratie te laten voltrekken. Daarnaast is een eigen gekozen locatie eveneens mogelijk. Door het bruidspaar/ aanstaande partners (of eigenaar/ beheerder) wordt er een aanvraagformulier trouwlocatie ondertekend, waarin de voorwaarden staan vermeld waaraan de locatie moet voldoen.

Voorwaarden trouwlocatie

U gaat akkoord met de volgende voorwaarden die gelden voor een trouwlocatie

  • De locatie is binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Echt-Susteren;
  • De locatie is openbaar en voor iedereen toegankelijk tijdens de huwelijksvoltrekking;
  • De locatie is geschikt gelet op de goede zeden, goede smaak, openbare orde en veiligheid;
  • Het pand moet voldoen aan de huidige veiligheidseisen, conform de richtlijnen van de brandweer, in ieder geval voor wat betreft de bouwconstructie, vluchtwegen en brandblusapparaten;
  • De ambtenaar van de burgerlijke stand moet zijn werkzaamheden op een veilige manier kunnen uitoefenen;
  • Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. Er dient minimaal één tafel, stoelen en voldoende verlichting aanwezig te zijn;
  • De eigenaar/beheerder en aanstaande echtgenoten/partners gaan ermee akkoord dat de gemeente Echt-Susteren niet aansprakelijk kan worden gesteld voor eventuele schade (ook aan pand of interieur).
  • Ervan op de hoogte te zijn dat in geval de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand niet gegarandeerd is en/ of wanneer niet wordt voldaan aan de eisen die gesteld zijn aan de trouwlocatie, de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand de bevoegdheid heeft af te zien van de sluiting van het huwelijk of het geregistreerd partnerschap (er is dan geen recht op teruggave van de betaalde leges);
  • Ervan op de hoogte te zijn dat er een nabijgelegen overdekte uitwijkruimte aanwezig moet zijn.