Voor een rijbewijs, paspoort of een identiteitskaart heeft de overheid de juiste persoonsgegevens nodig. Deze gegevens zijn ook nodig bij verkiezingen, voor het toetsen van de huwelijksbevoegdheid, het verstrekken van uitkeringen en om gemeentelijke belastingen te heffen. Als u originele documenten wilt aanleveren, dan kunt u hiervoor op afspraak bij onze gemeente terecht. U mag de stukken ook per post aanleveren.

Afspraak maken

Wat u moet weten

Voorwaarden

  • U moet over de juiste originele documenten beschikken.
  • Documenten uit het buitenland moeten vaak eerst gelegaliseerd worden(externe link) door de autoriteiten van het land waar het document vandaan komt. De gemeente accepteert alleen buitenlandse akten die gelegaliseerd zijn door de Nederlandse ambassade of consulaat in het land waar de documenten zijn afgegeven.
  • Is het document opgesteld in een andere taal dan het Engels, Frans of Duits? Zorg dan voor een vertaling door een beëdigd vertaler. Als een in Nederland beëdigd vertaler het document vertaalt, is legalisatie van de vertaling niet nodig. Heeft een in het buitenland beëdigde vertaler het document vertaald? Dan moet u de vertaling wel laten legaliseren.
  • Legalisatie van de vertaling is niet mogelijk zonder het gelegaliseerde originele document.

Beoordeling

  • De gemeente bekijkt de originele brondocumenten en controleert deze op echtheid. Twijfelen we daaraan? Dan wordt het document opgestuurd naar Bureau Documenten van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
  • Als u een brondocumenten inlevert, krijgt u hiervan een bewijs. Dit is een zogenaamde 'brondocumentbrief'. Hierin staat welke documenten u heeft ingeleverd en dat u toestemming geeft voor onderzoek in geval van twijfel. Ook staat in de brief dat we aangifte doen als het om valse of vervalste documenten blijkt te gaan. Kopieën van de ingeleverde stukken doen we bij de brondocumentenbrief.

Na beoordeling

Als het brondocument echt is, kunt het gebruiken. De originele documenten krijgt u terug. Wij kunnen ze per aangetekende post opsturen of u haalt ze zelf op bij het gemeentehuis. 

Meenemen of opsturen

  • De originele, (indien nodig) gelegaliseerde en vertaalde documenten
  • Een geldig legitimatiebewijs

Opsturen

Wilt u documenten opsturen? Gebruik dan dit adres:

Gemeente Echt-Susteren
Postbus 450
6100 AL Echt

Kosten

Het inleveren van brondocumenten is gratis.