Afgelopen weken hebben groepen 7 & 8 van vier basisscholen uit de gemeente Echt-Susteren deelgenomen aan het educatieve spel ‘Democracity’. In dit spel vormden kinderen de gemeenteraad van de fictieve plek Democracity. Aan het begin van het spel was dit slechts een lege plattegrond in het midden van de raadzaal. Verdeeld in zelf bedachte politieke partijen mochten de kinderen een partijprogramma opstellen en keuzes maken over welke voorzieningen gerealiseerd werden.

Spelenderwijs leren over lokale besluitvorming 

Zo was er keuze uit voorzieningen op het gebied van sport, zorg, wonen, recreatie, natuur, veiligheid en meer. Er was geen geld in Democracity om alles te bouwen, dus aan de gemeenteraad de taak om keuzes te maken en elkaar scherpe vragen te stellen. Na afloop was er de gelegenheid om met gemeenteraadsleden en bestuurders van Echt-Susteren het gesprek aan te gaan over hoe het er in de praktijk aan toe gaat. 

Leerzaam en lastige keuzes 

Bij de vraag: Bij de vraag “wat heb je geleerd vandaag?” werd geantwoord dat kinderen het leerzaam vonden om keuzes te moeten maken, en dat het soms best lastig is. Daarnaast vonden ze het leuk om te leren hoe een raadsvergadering er aan toe gaat en dat ze nu meer beeld hebben bij wat er in het gemeentehuis gebeurt. 

Landelijk programma 

Het spel wordt via de Rijksoverheid aangeboden aan alle geïnteresseerde gemeenten via de organisatie Prodemos, ‘Huis voor Democratie en Rechtsstaat’. De gemeente Echt-Susteren vindt het belangrijk dat kinderen kunnen leren hoe lokale besluitvorming in zijn werk gaat. Het is mooi om te zien dat op een laagdrempelige manier de interesse van kinderen wordt gewekt voor tal van maatschappelijke thema’s.