Paspoort en ID-kaart voor Nederlanders die in het buitenland wonen
We nemen maximaal 150 aanvragen per week in behandeling. De limiet voor deze week is nog niet bereikt. U kunt een aanvraag indienen.
Woont u als Nederlander in het buitenland? U kunt in de gemeente Echt-Susteren een Nederlands paspoort en/of Nederlandse identiteitskaart aanvragen.
Wat moet u weten?
Afgerond: Stap 1
Vul de checklist in op Nederland wereldwijd
Vul voor elk gezinslid een aparte checklist in op de website Nederland wereldwijd. U krijgt dan een overzicht van de documenten die u nodig heeft.
Afgerond: Stap 2
Vul uw aanvraag in
Vul per gezinslid een aparte aanvraag in en voeg de vereiste documenten toe. Start uw aanvraag volgens onderstaande knop.
Afgerond: Stap 3
Maak een afspraak
Als uw aanvraag compleet is, ontvangt u binnen 14 werkdagen een link waarmee u een afspraak kunt maken.
Afgerond: Stap 4
Kom naar de afspraak
Neem tijdens uw afspraak alle originele documenten en een pasfoto mee.
Afgerond: Stap 5
Haal uw paspoort of identiteitskaart op
Tijdens uw aanvraag aan de balie wordt een afspraak voor het ophalen van uw nieuwe document ingepland.
Documenten die u kunt aanvragen
- Nederlands paspoort
- Tweede Nederlands paspoort (2 jaar geldig)
- Nederlands zakenpaspoort
- Nederlandse identiteitskaart
Voorwaarden
- U heeft de Nederlandse nationaliteit
- U staat niet ingeschreven in Nederland
- U moet bij de aanvraag persoonlijk aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen
- U kunt geen gebruik maken van de spoedprocedure
- Een paspoort of ID-kaart is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar is het paspoort of de ID-kaart 5 jaar geldig
Meenemen bij de afspraak
- Alle originele documenten.
- Een kleuren pasfoto, niet ouder dan 6 maanden, die voldoet aan de eisen. Wij adviseren u de pasfoto in Nederland te laten maken bij een erkende (vak)fotograaf. U kunt in het gemeentehuis ook pasfoto's laten maken.
- U kunt in het gemeentehuis betalen met alle Europese bankpassen en contant geld.
Kosten | 2024 |
---|---|
Nederlands paspoort 18 jaar en ouder | € 126,40 |
Nederlands paspoort jonger dan 18 jaar | € 105,95 |
Tweede paspoort | € 126,40 |
Zakenpaspoort | € 126,40 |
Nederlandse identiteitskaart 18 jaar en ouder | € 121,95 |
Nederlandse identiteitskaart jonger dan 18 jaar | € 87 |
Ophalen
Het is niet mogelijk om uw aangevraagde document bij u te bezorgen.
U kunt uw paspoort of identiteitskaart op de 3e werkdag na 11.00 uur zelf ophalen. U hoeft geen afspraak te maken. Let op de openingstijden. Voorbeeld: u bent dinsdag langs geweest voor uw aanvraag. Dan kunt u op vrijdag uw paspoort ophalen na 11.00 uur.
- Neem uw oude paspoort en/of identiteitskaart mee. De gemeente neemt dit in.
- Haal uw paspoort of identiteitskaart binnen 3 maanden op. Na 3 maanden moeten wij het vernietigen.
Afhandeltijd
De afhandeltijd voor het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart is afhankelijk van uw persoonlijke situatie.
- Op de website Nederland wereldwijd vindt u een overzicht van de gemiddelde afhandeltijd per grensgemeente.
- Op dit moment nemen we maximaal 150 aanvragen per week in behandeling. Hiermee voorkomen we langere afhandeltijden door toenemende drukte.
- Om de wachttijd zo kort mogelijk te houden is het belangrijk dat:
- u alle vereiste documenten aanlevert. Als uw dossier niet compleet is, duurt de aanvraag langer. De gemeente kan via e-mail nog extra documenten bij u opvragen.
- u niet meerdere aanvragen bij verschillende grensgemeenten tegelijkertijd heeft lopen.
- u op tijd afzegt als u niet naar de afspraak kunt komen.
Geen vaste woon- of verblijfplaats?
Heeft u de Nederlandse nationaliteit maar geen vaste woon- of verblijfplaats? Dan kunt u zich misschien laten inschrijven op een briefadres. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente waar u dat zou willen. Als u ingeschreven bent, kunt u in die gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen.
Lukt de inschrijving op een briefadres niet? Dan kunt u toch een paspoort of identiteitskaart aanvragen via het formulier op deze pagina. U moet dan bewijzen dat u in Nederland was vanaf de datum van uitschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP) tot het moment van aanvragen. U kunt dit bewijzen met:
- verklaringen van uitkeringsinstanties,
- een werkgeversverklaring,
- salarisstroken,
- verzekeringspapieren,
- een woonvergunning
- of bankafschriften over deze hele periode.
Verbleef u een periode in het buitenland? Dan kunt u dit aantonen met het visum. Heeft u nog een geldig of verlopen Nederlands paspoort of identiteitskaart? Voeg deze dan toe met de andere bewijsstukken. Let op: Heeft u een woonadres in Nederland maar heeft u geen geldig Nederlands paspoort of identiteitskaart meer? De gemeente kan u ook inschrijven zonder geldig Nederlands paspoort of identiteitskaart.
Vragen?
Heeft u nog vragen? U kunt ons van maandag tot en met donderdag telefonisch bereiken tussen 9.00 - 17.00 uur en vrijdag tussen 9.00 - 13.00 uur via 0475 478 478.