Echt is écht zet centrum op de kaart
De afgelopen periode is veel geïnvesteerd in en rondom het centrum van Echt. Om ervoor te zorgen dat nog meer mensen Echt ontdekken, start een campagne om met een nieuwe identiteit het centrum op de kaart te zetten: Echt is écht.
Frisse start
Wethouders Kim Leurs en Geert Frische van de gemeente Echt-Susteren kunnen er kort over zijn: "We willen graag een frisse, nieuwe start voor Echt. Met veel energie. Er is afgelopen jaren zoveel gebeurd om het centrum aantrekkelijker, levendiger en toekomstbestendig te maken; daar mogen we trots op zijn. Als ondernemers, als inwoners en als gemeente. Die trots mogen en moeten we ook uitdragen."

Centrum vernieuwd
Wat er dan allemaal is gebeurd in Echt? Denk aan het aanpakken van het Ursulinenplein en De Plats, de nieuwe invulling van De Pannenfabriek, het vergroenen van de winkelstraten, het verbeteren van de bereikbaarheid en de recente opening van de nieuwe BieB. Wethouder Frische: "Ook is het winkelgebied verkleind door een deel van de panden om te bouwen tot woningen. Daardoor is het compacter en beter gevuld met een gevarieerd aanbod. En we zijn nog niet klaar. Zo gaan we het centrum komende maanden bijvoorbeeld nog verder vergroenen."
"Een aantrekkelijker, levendiger en toekomstbestendig centrum; daar mogen we trots op zijn."
Wethouders Kim Leurs en Geert Frische
Nieuw jasje
Bij een nieuwe start hoort een nieuw jasje. Daarom wordt Winkelhart Echt: 'Echt is écht'. Vanaf januari maken een vernieuwde website, social media en herkenbare campagne-uitingen het centrum actief zichtbaar. Afgelopen donderdag onthulden wethouders Frische en Leurs al op feestelijke wijze het logo van 'Echt is écht'. "Deze nieuwe identiteit is tot stand gekomen samen met ondernemers en inwoners", vertelt wethouder Leurs, terwijl ze met haar collega Frische een aantal ondernemers verrast met een tas vol informatie over de campagne. "Het doet recht aan de uitstraling van Echt."
Écht onderscheidend
Bij het creëren van de nieuwe identiteit is de hulp ingeschakeld van bureau Crispy Concepts. "Samen hebben we bekeken wat Echt onderscheidend maakt", legt wethouder Frische uit. Daar zijn vier kernwaarden uitgerold: gemeenschapsgericht, toegankelijk, gastvrij en dynamisch. "Wat het centrum bijzonder maakt zijn échte mensen, échte verhalen en een warme, persoonlijke sfeer. Kortom Echt is écht."
Kleurrijk logo
Achter 'Echt is écht' kan telkens een andere kwaliteit van Echt worden gezet. Bijvoorbeeld: Echt is écht gezellig winkelen (winkelen), Echt is écht beleving voor jong en oud (evenementen), Echt is écht samen genieten (horeca) en Echt is écht cultureel ontdekken (cultuur). Winkelen, evenementen, horeca en cultuur zijn de pijlers die ook terugkomen in het logo. Elk met hun eigen icoon en kleur. Daarnaast bevat het logo een verwijzing naar Het Smalste Stukje Nederland.
Start in 2026
Sinds 4 december is de nieuwe identiteit al het bewonderen op het voormalige pand van de bibliotheek (Bovenste Straat 11) in Echt. Op een scherm in de etalage is doorlopend een presentatie te zien over de campagne die eraan komt. "In het nieuwe jaar gaan we helemaal los", zeggen de wethouders. "Dan kun je écht niet meer om Echt heen." Ze zijn ervan overtuigd dat het centrum gaat bruisen. "Je merkt dat mensen enthousiast worden. Natuurlijk hopen we ook dat nieuwe ondernemers opstaan om zich hier te vestigen."
Een succes
Ondernemers Antoine Zeelen en Paul Knip zijn enthousiast over alle inspanningen om Echt op de kaart te zetten. Ze vertellen dat de nieuwe campagne wordt gedragen door de ondernemers en inwoners in het centrum van Echt. "Er is volop input gevraagd en meegedacht. Deze campagne is ontstaan door een wisselwerking tussen de gemeente Echt-Susteren en de winkeliers. Door samen op te trekken kom je verder. Samen maken we het tot een succes."